
Co-creatiesessies | Energierechtvaardigheid in de praktijk

Rosa Peper (zij/haar)

Ella van Dansik (zij/ haar)

Rashi Mor (zij/haar)

Aylin Özalp (zij/haar)
Doe & help mee met energierechtvaardigheid
Energierechtvaardigheid is een thema waar veel mensen op verschillende plekken aan werken – bij gemeenten, provincies, coöperaties, initiatieven. Het is taai werk, want het raakt aan hoe beleid wordt gemaakt, hoe besluiten worden afgewogen, en wie er aan tafel zit.
Vanuit Squarewise werken we, in opdracht van RVO en Energy Innovation NL (voormalig Topsector Energie), aan verhaallijnen en oplossingsrichtingen die helpen om energierechtvaardigheid stevig op de agenda te krijgen. Hoe ziet een verhaal over energierechtvaardigheid mét een set aan concrete oplossingsrichtingen eruit? En recht doet aan wat er in wijken en bij bewoners speelt én standhoudt aan de bestuurstafel? (Lees meer over dit project.)
We bouwen voort op een eerder traject van Rebel Group. Op basis van onderzoek en interviews selecteerden we drie urgent energierechtvaardigheidsvraagstukken om mee aan de slag te gaan. In co-creatiesessies leggen we samen met betrokkenen de structuren en mechanismen bloot, en werken we aan concrete plannen.
Daarvoor hebben we jouw input nodig! Wil je deelnemen aan één van de drie sessies?
Vanwege volle agenda’s vlak voor de zomer hebben we besloten om per onderwerp één co-creatiesessie te organiseren in plaats van twee.
Drie co-creatiesessies, drie vraagstukken – je kiest er één:
Sessie A – ‘Beleid gaat uit van een zelfredzame burger’
Hoe maak je beleid dat ook werkt voor mensen voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is?
- Donderdag 18 juni, 9:00–13:00 (lunch na afloop, ook mee te nemen) in Utrecht
Sessie B – ‘Rechtvaardigheid weegt niet mee in besluitvorming’
Hoe zorg je dat rechtvaardigheid een stevige plek krijgt aan de bestuurstafel?
- Dinsdag 23 juni, 9:00 – 13:00 (lunch na afloop, ook mee te nemen) in Utrecht
Sessie C – ‘Ongelijke volgorde van verduurzaming’ (VOL)
Hoe zorg je dat de volgorde van het verduurzamen van woningen niet ongelijkheid vergroot?
Met dit onderwerp zijn we al gestart en hebben we het proces op basis van de eerste sessie aangescherpt. Je krijgt van tevoren wat voorbereidend materiaal toegestuurd zodat je goed kan instappen.
- Dinsdag 30 juni, 09:00–13:00 (lunch na afloop, ook mee te nemen) in Utrecht
Alle locaties zijn goed bereikbaar met OV. Exacte adressen volgen na aanmelding.
Wat je eruit haalt:
- Concrete bouwstenen voor een verhaal dat helpt om wat je in de praktijk ziet, intern en met bestuurders bespreekbaar te maken.
- Een set mogelijke interventierichtingen (op lokaal, provinciaal en nationaal niveau), vanuit verschillende perspectieven op rechtvaardigheid
- Een groep collega’s uit gemeenten, provincies, uitvoeringsorganisaties, coöperaties en bewonersinitiatieven die met vergelijkbare vragen bezig zijn.
We zoeken specifiek:
- Ambtenaren en beleidsmakers bij gemeenten en provincies die werken aan thema’s als verduurzaming van de gebouwde omgeving, warmtetransitie, energiearmoede, participatie, bewonerscommunicatie, wijkgericht werken, sociale basis, inclusie/gelijkheid of het sociaal domein. We zoeken nadrukkelijk ook deelnemers van buiten de Randstad, omdat die perspectieven nu vaak ondervertegenwoordigd zijn.
- Professionals die direct met bewoners en in wijken werken, zoals medewerkers van energiecoöperaties, bewonersinitiatieven, welzijnsorganisaties, buurthuizen, wijkteams of sociaal werk. Mensen die ervaring hebben met vertrouwen opbouwen, bewoners ondersteunen en de dagelijkse praktijk van verduurzaming meemaken.
- Professionals uit uitvoeringsorganisaties, netwerken en koepels die zicht hebben op hoe beleid in de praktijk uitpakt. Bijvoorbeeld mensen die werken aan de uitvoering van energiebeleid, bewonersondersteuning, lokale energieloketten, armoedeaanpak, participatieprocessen of regionale samenwerking tussen overheden en maatschappelijke partijen.
